Etikai kódex
Az OVB Európa egyik legnagyobb nemzetközi pénzügyi tanácsadó cége, mely elkötelezett ügyfelei minél hatékonyabb, magas színvonalú és teljes körű kiszolgálása mellett, ugyanakkor biztos hátteret kíván nyújtani összes jelenlegi és jövőbeni tanácsadói számára.
Ehhez elengedhetetlen, hogy az OVB tanácsadói tevékenységük során betartsák a pénzügyi piacra és az OVB-re vonatkozó szabályokat, irányelveket és normákat.
Ezen dokumentum célja, hogy összefoglalja az ezzel kapcsolatos információkat. Az itt leírtakon túl az Megbízott köteles a mindenkori írott és íratlan társadalmi és üzleti normáknak megfelelően eljárni, a vonatkozó jogszabályokat, szabályzatokat, egyedi utasításokat betartani és a megbízási szerződésben foglaltakat teljesíteni.
Az OVB tanácsadói – függetlenül attól, hogy megbízotti minőségükben járnak el, vagy egyéb tevékenységet végeznek, Magyarország területén belül vagy azon kívül tartózkodnak – mindenkor kötelesek betartani ezen Etikai kódex előírásait. Az OVB az Etikai Kódex vonatkozásában fenntartja az egyoldalú módosítás jogát, melyről az OVB köteles a módosítás hatályba lépését legalább 15 nappal megelőzően az OVB tanácsadóját írásban, vagy a tanácsadó által elérhető elektronikus felületen (portálon) értesíteni. Amennyiben az OVB tanácsadója a módosított Etikai Kódexet nem fogadja el, jogosult jogviszonyát írásban felmondani oly módon, hogy felmondása legkésőbb a módosított Etikai Kódex hatályba lépésének napján az OVB Központba megérkezzen. Amennyiben az OVB tanácsadója a rendelkezésre álló határidőn belül nem él a felmondási jogával, az OVB az Etikai Kódex módosítást a tanácsadó részéről elfogadottnak tekinti. Az OVB tanácsadója az előbbieket kifejezetten tudomásul veszi és aláírásával elfogadja.
1. Szabályozási környezet
- Az OVB tanácsadója köteles mindenkor maradéktalanul tiszteletben tartani a hatályos szabályozási környezetet, így különösen Magyarország jogszabályait, a Felügyelet rendeleteit, a Felügyelet egyéb szabályozó eszközeiben foglaltakat, az OVB Magyarország előírásait és a Partnerek vonatkozó előírásait, ügyrendjeit. Ezeket akkor sem sértheti meg, ha erre az ügyfél vagy más személy kifejezetten felkéri.
- A szabályozási környezetnek megfelelő működést illetően különös figyelmet kell fordítani az alábbiakra:
Az OVB tanácsadója kizárólag a megfelelő (Biztosításközvetìtői, illetve Hitelközvetìtői) Felügyeleti regisztrációt követően végezhet engedélyköteles tevékenységet (ideértve az ügyfélmegkeresés, elemzés, tanácsadás és tanácsadótoborzás minden formáját). - az OVB tanácsadója köteles mindenkor maradéktalanul betartani a hatályos adatkezelési, adatvédelmi szabályokat, továbbá köteles maradéktalanul eleget tenni a gazdasági titok (bank-, értékpapír-, pénztár-, biztosítási vagy foglalkoztatói nyugdíjtitok) megtartására vonatkozó kötelezettségének. Köteles továbbá megőrizni az OVB-re vagy más tanácsadóra vonatkozó üzleti titkot is.
2. Kapcsolattartás az ügyfelekkel
- Az OVB tanácsadója köteles mindenkor alaposan és teljes körűen felmérni az ügyfél igényeit, és az igényfelmérés alapján a legmegfelelőbb terméket ajánlani a részére.
Az OVB tanácsadója az ügyfelet mindenkor a valóságnak megfelelően, teljes körűen és érthetően tájékoztatja. Különösen igaz ez az alábbiakra:
2.1 nem szabad a díjfizetés folyamatosságával kapcsolatos kötelezettségeket, és a díjfizetés elmaradásának következményeit elhallgatni, vagy arról valótlan tájékoztatást adni.
2.2 nem szabad ellenőrizhetetlen, vagy hosszútávon nagy pontossággal előrejelezhetetlen körülmények et (infláció mértéke, befektetési hozamok) tényként közölni.
2.3 nem szabad az írásbeli dokumentumoktól eltérő szóbeli ígéretet tenni, vagy információt adni.
- A kapcsolattartás során a tanácsadó nem használhat téves, félrevezető megnevezést az általa végzett tevékenységgel, az OVB-hez fűződő kapcsolatával, karrierszintjével, elérhetőségeivel kapcsolatban.
- A tanácsadó az ügyfél felé nem keltheti azt a látszatot, hogy nevében, képviseletében jogosult eljárni (alkuszi tevékenység).
- A tanácsadó az ügyféltől készpénz átvételére nem jogosult.
- Az OVB tanácsadója kizárólag az ügyfél igényének nagymértékű változása, illetve kedvezőbb ár-érték arányú termék megléte esetén tehet javaslatot az ügyfélnek korábbi szerződése felmondására. Ebben az esetben is teljes körűen fel kell hívnia az ügyfél figyelmét a szerződésváltás esetleges költségeire, kockázataira.
- A tanácsadó nem tehet javaslatot az ügyfélnek a szerződés felmondására abban az esetben, ha azt az ügyfél az OVB más tanácsadója közreműködésével kötötte. E szabály megsértése esetén az ügyletből származó jutalékra az eredeti szerződést kezelő, visszaírás esetén a visszaírást elszenvedő tanácsadó jogosult.
- A tanácsadó nem értékesíthet az ügyfél számára az OVB profiljába közvetlenül nem tartozó terméket, szolgáltatást az OVB Központ jóváhagyása nélkül.
- A tanácsadó köteles az általa gondozott ügyfelek tekintetében folyamatos szerviztevékenységet végezni.
- A tanácsadó a létrejött szerződések vonatkozásában intervenciós tevékenység keretében köteles együttműködni a szerződési zavar elhárításában.
- A tanácsadó köteles megelőzni az olyan helyzet kialakulását, melyben konfliktus alakul ki személyes érdekei és az ügyfél érdekei között . Amennyiben ilyen érdekellentét mégis kialakul, arról az ügyfelet haladéktalanul és teljes körűen tájékoztatni köteles.
- A tanácsadó köteles teljesíteni a jogszabályban előírt ügyfélazonosítási-, illetve a pénzmosás megelőzésével kapcsolatos kötelezettségeit.
3. Kapcsolattartás tanácsadókkal, tanácsadók fejlődése
- A tanácsadók közötti kommunikáció mindenkor nyílt és őszinte, kölcsönös bizalomra és tiszteletre épül.
- B. Az OVB semmilyen módon nem kötelezi új vagy meglévő tanácsadóit biztosítási vagy egyéb pénzügyi termékre vonatkozó szerződés megkötésére (az esetleges jogszabályi előírásokon túl). Ettől eltérő információt nem szabad adni.
- Új tanácsadójelölt felvételi beszélgetésében köteles vezető karrierszintű tanácsadó részt venni.
- Az OVB tanácsadója köteles tartózkodni minden olyan lépés megtételétől, amely arra irányul, hogy más struktúrához tartozó tanácsadót megszerezzen.
- Az a volt tanácsadó, aki jogviszonya megszűnését követően más struktúrában kíván tevékenykedni, ezt csak a korábbi Régió- vagy Országos igazgatójának jóváhagyásával teheti meg.
- Az OVB tanácsadója kizárólag a szabályozásnak megfelelő keretek között , kizárólag az OVB-vel szintén tanácsadói státuszban lévő személyekkel dolgozhat együtt , nem veheti igénybe közvetítői jogosultsággal nem rendelkező személyek (tippadó, címszerző, felhajtó) közreműködését.
- A tanácsadó jutalékra kizárólag az OVB Központtól jogosult. A közvetítői tevékenységgel összefüggésben szigorúan tilos az ügyféltől bármilyen vagyoni előnyt kérni vagy elfogadni, ugyancsak tilos az ügyfélnek ezzel összefüggésben vagyoni előnyt nyújtani vagy erre ígéretet tenni.
- Az OVB jutalék-számfejtési rendszere minden tanácsadó számára egységes, ettől eltérő információt tanácsadójelöltek számára nem szabad adni.
- Az OVB tanácsadója köteles a struktúrájába tartozó tanácsadók munkáját mindenkor megfelelően támogatni, gondoskodni azok megfelelő és folyamatos továbbképzéséről.
- Az OVB tanácsadója elkötelezett tudásának és képességeinek folyamatos fejlesztése mellett.
- A tanácsadó tudomásul veszi, hogy tilos az egységszámítás befolyásolását szem előtt tartva szerződést kötni (például saját névre vagy családon belül kötött és egy hónapon belül sztornózott életbiztosítások).
4. Az OVB üzleti jó hírnevének védelme
- Az OVB tanácsadója megbízói minőségében (tanácsadás, elemzés, tanácsadótoborzás során, OVB-s versenyek, utazások alkalmából) és ezen túl egyaránt mindenkor óvja az OVB üzleti jó hírnevét. Különösen igaz ez a tanácsadó megjelenésére (alkalomhoz illő, üzleti öltözet) és viselkedésmódjára.
- Az OVB tanácsadója nem nyilatkozik negatívan az OVB egészéről, az OVB Holdingról, az OVB Magyarországról, illetve más struktúrákról. Semmilyen körben nem terjeszt hamis vagy torz információkat az OVB egészéről, az OVB Holdingról, az OVB Magyarországról, más struktúrákról, az OVB partnereiről és versenytársairól.
- Az OVB tanácsadója nem helyezhet el semmilyen médiában (ideértve az Internet egészét is) olyan anyagot (képet, videót, szöveget), mely az OVB jó hírnevéhez vagy a pénzügyi tanácsadói szakmához méltatlan tartalmat foglal magában.
- Az OVB tanácsadója semmilyen körülmények között nem használhatja az OVB nevét vagy logóját az OVB Központ engedélye nélkül (az engedélyeztetés folyamatáról az OVB Portálon található információ).
- Az OVB tanácsadója köteles bármilyen hirdetés, bárminemű nyilatkozattétel megjelentetése előtt az OVB Központ engedélyét megszerezni. Reklámot kizárólag vezetői karrierszintű tanácsadó jelentethet meg. A reklámokban semmilyen körülmények között nem szerepelhet hamis vagy torz információ, mely az ügyfelek vagy tanácsadójelöltek megtévesztésére alkalmas.
- Az OVB jó üzleti jó hírnevének megtartására vonatkozó kötelezettség a tanácsadó jogviszonyának megszűnése után is korlátlan ideig terheli a tanácsadót.
5. Egyéb általános rendelkezések
- Az OVB tanácsadója e minőségében (az ügyfelekkel és a többi tanácsadóval való kapcsolattartás során) semlegességre törekedve, világnézeti , vallási, politikai szempontoktól függetlenül köteles tevékenykedni. Az OVB tanácsadója feltétlenül köteles eleget tenni az egyenlő bánásmód követelményének, ennek megfelelően köteles tartózkodni mindennemű hátrányos megkülönböztetéstől, amelynek alapja egy személy vagy csoport valós vagy vélt neme, faji hovatartozása, bőrszíne, nemzetisége, nemzetiséghez való tartozása, anyanyelve, fogyatékossága, egészségi állapota, vallási vagy világnézeti meggyőződése, politikai vagy más véleménye, családi állapota, anyasága (terhessége) vagy apasága, szexuális irányultsága, nemi identitása, életkora, társadalmi származása, vagyoni helyzete stb.
- A tanácsadó köteles együttműködni az OVB Központhoz vagy a Felügyelethez érkezett ügyfélpanaszok megválaszolásában, lehetőség szerint orvoslásában. Ennek keretében – felhívásra – köteles írásbeli állásfoglalást tenni, illetve szükség szerint az ügyféllel kapcsolatba lépni.
- A tanácsadó a tudomásszerzést követően köteles haladéktalanul bejelenteni az OVB ügyvezetésének azt, ha közvetítői tevékenységével összefüggésben vele szemben bármilyen hatósági, bírósági eljárás indul.
6. Az etikai kódex betartása, betartatása
- A tanácsadó köteles az Etikai kódexet mindenkor betartani. Ugyanakkor a tanácsadó köteles tájékoztatni az OVB Központot, ha tudomást szerez az Etikai kódex rendelkezéseinek megsértéséről.
- Minden olyan vezetői karrierszintű tanácsadó, akinek struktúrájában tudtával, hallgatólagos vagy kifejezett beleegyezésével vagy bátorításával az Etikai kódexben foglaltakat sértő tevékenység vagy mulasztás (magatartás) valósul meg, úgy felel a vonatkozó eseményekért, mintha maga sértette volna meg az Etikai kódexet.
- Minden vezetői karrierszintű tanácsadó felelős a struktúrájához tartozó tanácsadók tekintetében az Etikai kódex megismertetéséért, illetve a benne foglaltak betartásának ellenőrzéséért.
- Az OVB valamely struktúrája vagy szervezeti egysége által kidolgozott Etikai szabályzat jelen Etikai kódex előírásaival ellentétes előírást nem tartalmazhat, összeütközés esetén jelen Kódex előírásai elsőbbséget élveznek. A tanácsadó kifejezetten tudomásul veszi és elfogadja, hogy az Etikai kódex megsértése - minden karrierszint esetén - a megbízási szerződés azonnali hatályú rendkívüli felmondását vonhatja maga után (rendkívüli felmondási ok). Az OVB ügyvezetése jogosult mérlegelni az esemény súlyosságát és dönt a szükséges lépésekről.