Biztonságban a vízen is

|

Az igazi rajongók tudják csak igazán, hogy a hajózásba beleszeretni nem nehéz. Csak a Balatonon több ezer vitorlás- és motoros hajó rendelkezik hajólevéllel, és a szárazföldi járművekhez hasonlóan az üzembentartót terheli a felelősség, ha a hajójával kárt okoz. Ezek a hajók egyébként sem olcsók, a javíttatásuk pedig meglehetősen költséges: egy kisebb ütközés vagy egy rosszul sikerült kikötés akár több százezer forintba is kerülhet, nem beszélve arról, ha a hajó elsüllyed, vagy egy komolyabb személyi sérüléssel kell számolni.  Egy kettétört árbóc „szervizelése” például meghaladja a több millió forintot.

A vitorlásokra leginkább a viharkár leselkedik, amikor az erős szél a parti szikláknak sodorja a hajókat, de a rossz navigáció, a nem megfelelő horgonyzás vagy figyelmetlenség miatt gyakran fordul elő hajótörés is. A motorcsónakokon a kiálló részek törnek leggyakrabban, de az uszadék fával, kőgáttal való ütközés teljesen tönkre is teheti a motort, ami szintén jelentős anyagi terhet jelent. A mostani Kékszalaghoz hasonló versenyeken a hibából fakadó ütközések a legjellemzőbbek, amelyek több százezer forintos károkkal is járhatnak.

A hajókat szezononként casco- és felelősségbiztosítással védhetik tulajdonosaik. Utóbbit a Balatonon már egyre több kikötő teszi kötelezővé, versenyezni pedig nem is lehetséges nélküle. A néhány tízezer forintért megköthető biztosítások egy bekövetkező káreseménynél többmilliós tehertől óvják meg a hajótulajdonosokat. A vihar, felhőszakadás, jégverés okozta pusztítások mellett a leggyakoribb hajókárok jellemzően az árbóctörés, a vitorla szakadása, az ütközésekből adódó sérülések, illetve a kötelek szakadása miatti jelentkeznek.