Horgonyt fel, de felelősen, biztosítással!

|

Ma reggel kezdetét vette a Balaton és a magyar vitorlázás legrangosabb eseménye, amely ráadásul ebben az évben jubileumát is ünnepli: 50. alkalommal rendezik meg a Kékszalagot. A versenyre rekordszámú, több mint 600 induló regisztrált. 

Korábban csak a tengerek leggyorsabb vitorlásai köthették az árbócra a jelképes kék szalagot, majd a vitorlássport elterjedésével az európai tavakon is hagyományt teremtettek azok a megmérettetések, amelyek győzteseit hasonló dicsőség érhette. Magyarországon először 1934-ben rendezték meg a Kékszalag nevet viselő versenyt, amelyet Ugron Gábor nyert meg a Rabonbán fedélzetén. A későbbi legenda, a Nemere 57 évig tartotta 10 óra és 40 perces rekordját, amit először csak 2012-ben sikerült megdönteni. A 160 kilométeres táv azóta is változatlan, de ma már sokkal gyorsabb és modernebb hajókon szelik a „magyar tenger” habjait a versenyzők. 

Legyenek biztonságban a hajók is

A hajózás szeretetének köszönhetően ma Magyarországon csak a Balatonon több ezer vitorlás- és motoros hajó rendelkezik hajólevéllel, és a szárazföldi járművekhez hasonlóan az üzembentartót terheli a felelősség, ha a hajójával kárt okoz. Ezek a hajók amúgy sem olcsók, így a javíttatásuk is meglehetősen költséges: egy kisebb ütközés vagy egy rosszul sikerült kikötés, mólónak ütközés is több százezer forintba kerülhet, nem is beszélve arról, ha a hajó elsüllyed, vagy egy komolyabb személyi sérülés is bekövetkezik. Egy kettétört árbóc „szervizelése” például meghaladja a több millió forintot. 

A vitorlásokra leginkább a viharkár leselkedik, amikor az erős szél a parti szikláknak sodorja a hajókat, de a rossz navigáció, a nem megfelelő horgonyzás vagy figyelmetlenség miatt gyakran fordul elő hajótörés is. A motorcsónakokon a kiálló részek törnek leggyakrabban, de az uszadék fával, kőgáttal való ütközés teljesen tönkre is teheti a motort, ami szintén jelentős anyagi terhet jelent.
A mostani Kékszalaghoz hasonló versenyeken a hibából fakadó ütközések a legjellemzőbbek, amelyek több százezer forintos károkkal is járhatnak. A Balatonon sok a patinás, régi fahajó, amelyek javítása munkaigényes feladat, a fa fedélzet és a palánksor sérülése, de már maga a kiemelés, a szétszedés és szállítás is tetemes összegekre rúghat. 

A hajókat szezononként casco- és felelősségbiztosítással védhetik tulajdonosaik. Utóbbit a Balatonon már egyre több kikötő teszi kötelezővé, versenyezni pedig nem is lehetséges nélküle. A néhány tízezer forintért megköthető biztosítások egy bekövetkező káreseménynél többmilliós tehertől óvják meg a hajótulajdonosokat. A vihar, felhőszakadás, jégverés okozta pusztítások mellett a leggyakoribb hajókárok jellemzően az árbóctörés, a vitorla szakadása, az ütközésekből adódó sérülések, illetve a kötelek szakadása miatti károk.