Idén több mint tízezer diákhoz jutott el a Költs okosan! program
|

Az OVB Magyarország társadalmi felelősségvállalási programjának részeként immár a második tanévben volt elérhető az OVB Költs okosan! edukációs program, amelynek célja a fiatalok pénzügyi tudatosságának megalapozása. A program a 2024/2025-ös tanévben minden eddiginél nagyobb érdeklődés mellett zajlott. A több mint 10 000 diák gyakorlati példákon keresztül ismerkedett meg az alapvető pénzügyi fogalmakkal és a pénzügyeikkel kapcsolatos döntéseik következményeivel.
Miért fontos számunkra ez a program?
A fiatalok jelentős része már napi szinten vásárol vagy hoz pénzügyi döntéseket úgy, hogy nem rendelkezik a megalapozott döntéshez szükséges alapvető pénzügyi ismeretekkel. Az OVB Költs okosan! program célja, hogy már kisiskolás korban kialakuljon a pénzügyi tudatosság, és a tanulók úgy hozzák meg a zsebpénzüket érintő döntéseket, hogy megértsék annak hosszútávú következményeit. A rendkívüli tanórákon a diákok megtanulták, hogyan állítsanak össze költségvetést, miként különböztessék meg a szükséges és a felesleges kiadásokat, miért fontos hogy legyen megtakarításuk, illetve miként lehet pénzügyi célokat kitűzni és azokat elérni.
A 2024/25-ös tanév számokban
A program kezdete óta folyamatosan nőtt a programban részt vevő iskolák, osztályok, tanulók és tanácsadók száma, de idén minden területen sikerült legalább megduplázni néhol pedig közel megnégyszerezni az előző évi eredményeket.
Visszajelzések a programról
Kiemelten kezeljük a programmal kapcsolatban érkező visszajelzéseket is, mert hisszük, hogy ezek is segítenek minket abban, hogy a részt vevő iskolákkal és kollégákkal közösen évről-évre még hatékonyabbá és jobbá tegyük azt. A program kapcsán az intézmények elmondták, hogy azért is tartották hasznosnak ezt a kezdeményezést, mert sok esetben azt tapasztalták, hogy eltérő mintákat hoznak a gyerekek otthonról a pénzkezeléssel kapcsolatban. Ezt látják az osztálykirándulásokon is, mert amint alkalmuk van a gyerekeknek arra, hogy vásároljanak, akkor általában minden pénzüket el is költik. Emellett pedig sokszor nem is tudnak megfelelően bánni a rendelkezésükre álló összegekkel, segíteni kell nekik akár fizetni is. Sajnos a hatalmas tananyagmennyiség miatt a tanórák keretein belül nem marad idő arra, hogy ezt a rendkívül fontos és mindenkit érintő témát is feldolgozzák.


A pedagógusok mellett hasonlót tapasztaltak az oktatásban részt vevő tanácsadó kollégáink is. Többen elmondták, hogy előfordul, hogy egy-egy téma kapcsán a diákok megdöbbentő tudással rendelkeznek, a legtöbb esetben azonban inkább az a jellemző, hogy bár a fogalmat hallották már, de annak jelentésével nincsenek tisztában.
A fentiek mellett örömmel töltött el bennünket, hogy a programban részt vevő iskoláktól is azt a visszajelzést kaptuk, hogy jövőre szeretnék, ha folytatnánk a programot, és ismét ellátogatnánk hozzájuk, akár egy tanóra sorozat keretében. Külön megköszönték, hogy hasznos segédanyaggal, és egyéni valamint közös ajándékokkal is készültünk, amelyeknek a diákok kifejezetten örültek. Ezt tanácsadó kollégáink is megerősítették, és szinte kivétel nélkül jelezték, hogy a következő tanévben is szívesen részt vennének a programban.