Pénzügyi edukáció már iskoláskorban?
|
Olvasási idő: kb. 5 perc
- Mik azok a témák és miért pont ezek azok, amelyeket a diákok számára érdemes lenne már az iskolákban is tanítani?
- Miért lehet fontos a megtakarításokról, a hitelről vagy a bankszámlaválasztásról iskolásokkal beszélgetni?
- Hogyan állnak a gyerekek a pénzügyi témákhoz és az edukációhoz?
Társadalmi felelősségvállalási missziónk egyik részeként fontos nekünk, hogy egy pénzügyileg tudatosabb generáció nőjjön fel, hiszen a pénzügyi tudatosság megalapozását nem lehet elég korán elkezdeni. Ezért is csatlakoztak tanácsadóink a PÉNZ7 programhoz, melynek központi témája "Okosan a hitelekről" volt, aminek keretében általános iskolás gyerekeknek tartottak rendhagyó, játékos pénzügyi órákat.
Az interaktív előadások fókuszában a bankrendszer és a megtakarítások álltak, természetesen mindezt a korosztály érdeklődéséhez és nyelvezetéhez igazítva. Az órákon munkatársaink az ajándékok mellett, egy „Költs okosan” füzetet is átadtak a gyerekeknek, amiben ők is vezethetik a bevételeiket és kiadásaikat, ezzel is ösztönözve őket, hogy pénzügyeiket már ebben az életkorban is tudatosan kezeljék.
Hadi Anita: A megtakarítások fontosságáról nagyon jó lenne még többet edukálni őket. Illetve a hitelekkel kapcsolatban is érdemes több ismeretet átadni már ebben a korban, hogy időben beépülhessen, hogy hogyan ne adósítsák el magukat. Ami különösen hasznos volt a pénzügyi oktatás tapasztalata alapján, hogy már ilyen fiatalon, 12-13 évesen is megértették, hogy a saját zsebpénzükből már ők is meg tudnak takarítani, és gondoskodni a saját céljaikról.
Pusztai Nóra: Ami először eszembe jut az a bankszámla és a bankkártyahasználat, mert ez az az életkor, amikor először találkoznak vele. Meglepő módon nagyon képben voltak ezzel a témával, még a Revolutot is többen említették. Szükséges még a megtakarítások fontosságára is felhívni a figyelmet, hiszen minél előbb erre az útra lépünk, annál könnyebben kerülhetjük el a későbbi hiteleket, vagy éppen lesz elegendő alaptőkénk egy jó hitelkonstrukcióhoz.
Pálfi Katalin: Szerintem a hitel az egyik olyan téma, amit érdemes már ilyen fiatal életkorban tudatosítani. Ezalatt annak a tudatosítását értem, hogy nem arra veszünk fel hitelt, hogy nyaraljunk, hanem mondjuk egy házra. Arra is kitérnék, hogy a biztosítások miért fontosak, és egy káresemény milyen következménnyel lehet egy család életére. Erről beszéltünk az órán érintőlegesen, és látszott rajtuk, hogy nagyon meglepte őket. Fontos a szokások kialakítása, hiszen későbbi életminőségüket ez határozza meg.
Csányi Melinda: A pénzügyi értékrendbeli dolgokat, mint például mikor jó egy hitelfelvétel és mikor nem. Mit jelent az a pénzügyi világban, ha valami eredményes vagy nem eredményes. Ezenkívül a pénzügyi alapfogalmak rendbetétele, pl. mi a hozam és mi a kamat, mi a különbség. Pl. karácsonyi ajándékokra is vesznek fel hitelt, itt meg lehetne mutatni, mibe kerül az, hogyha az ember nem előre gondolkodik, és mindent csak hitelből old meg. Fontos előny az életben, ha valaki hosszú távon tud gondolkodni. Egy kicsit komplexebb téma a vállalkozási ismeretek: mikor éri meg vállalkozni, mit jelent ez a gyakorlatban, hogy a know-how-n és a tőkén kívül még mennyi mindenre van szükség, hogy jól működjön egy vállalkozás.
Porpáczi Gergely: A pénzügyi értékrend rendbetétele már általános iskolások számára is fontos lehet. Vagyis, hogy ne a látványra menjenek. Tehát ne azt gondolják, hogy az a gazdag, akinek van bevétele, de azt mindig elkölti és így egy mókuskerékben él, hanem az a jó, hogyha átlátják, hogy a pénz egy eszköz, amivel kell tudni bánni, kell tudni használni. Ne csak külsőségekre használjuk a pénzünket.
Hadi Anita: Hiszen nekik már szerves részét képezi a napjaiknak a pénz. Kütyük, számítógépek, márkás ruhák stb stb, és hogy ezzel is tudnak a szüleiknek is segíteni, és ők is tudatosabbá tudnak válni, ha átlátják, hogy hogyan működik a megtakarítás és megismerik a pénz értékét.
Pusztai Nóra: Ellentétben a bankszámlákkal, a megtakarításokkal és a hitelekkel nem igazán voltak képben a diákok, csak érintőlegesen tudták, miről van szó.
Pálfi Katalin: A bankszámla mindenképpen fontos téma. Az oktatáson az derült ki, hogy a diákok nem tudták, hogy egy ilyen számlának milyen költségei vannak, és szerintem a szülők sem mindig tudnak ebben segíteni nekik, mert ők sincsenek tisztában ezzel. Fontos hangsúlyozni, hogy a pénzügyi piac folyamatosan változik, jöhetnek ki új termékek, megváltozhatnak a feltételek, és éppen ezért fontos, hogy időközönként felülvizsgáljuk megtakarításainkat, biztosításainkat. Fontos, hogy céljaik eléréséhez ki tudják választani a megfelelő eszközt. Lényeges szerintem, hogy minden az ő nyelvükre legyen lefordítva, és játékosan, példákkal próbáljuk átadni nekik az információt.
Csányi Melinda: Jó páran jelentkeztek arra, hogy van már folyószámlájuk és akár megtakarításuk is, tehát raktak félre a zsebpénzükből. Érdekli őket, hogyan tudnak eredményt elérni, egy általuk választott cél érdekében. Képben voltak a hitelekkel is, hogy miért nem jó vagy éppen mire lehet jó a hitel. Őszintén meglepett, hogy ennyire érdekelte őket a téma, és hogy mennyire tudatosak már ebben az életkorban is. Beszéltem arról is, hogy miért nem kell mindent fejből tudniuk, miért nem kell félni ettől, mert ha egy jó tanácsadót választ, akkor felnőttként se kell tartania attól, hogy rossz döntéseket hoznak.
Hernádi István: Szerintem azért fontos erről a témáról beszélgetni, hogy a pénzügyi döntéshelyzeteket felkészültebben érjék őket majd a nagybetűs életben, így pedig megfontoltabb döntéseket tudjanak hozni, ne kerüljenek adósságspirálba. És azért is, hogy ne verjék át őket, ezért is beszéltünk velük online csalásokról is.
Porpáczi Gergely: A hitelek esetében arra kell felhívni a figyelmet, mire szabad, mire nem szabad hitelt felvenni. Nem jó az, hogyha azért veszünk hitelre egy kategóriával jobb autót, hogy a külvilág felé megfeleljünk, főleg akkor, ha nem engedhetnénk meg magunknak. Amire viszont érdemes hitelt felvenni, az mondjuk egy lakás.
Hadi Anita: Nagyon felemelő volt, mert aktívan figyeltek, okos hozzászólásaik voltak. Meglepő volt, hogy anno hetedikesként nekem közel nem volt ilyen rálátásom a pénzügyi világra, mint most nekik. És csodálatos, hogy mennyire nyitottak voltak ezekre az információkra. Végig jelentkeztek, válaszoltak a kérdéseimre, viccesek és együttműködők voltak.
Pusztai Nóra: Kellemes és üdítő tapasztalás volt.Azt gondolom, hogy minél fiatalabban hallják ezeket a dolgokat, annál tudatosabbak lesznek további életükben. Ha pedig sikerült elvetni annak a magját, hogy a pénzügyi tanácsadónak van szerepe egy család életében, akkor kifejezetten örülök, hogy ezt az első lépést megtehettem.
Pálfi Katalin: Örültem neki, hogy voltak dolgok, amik nem ismeretlenek számukra. Bár vegyes a tudásuk, de abszolút van érdeklődésük a téma iránt. Nagyon kellemesen csalódtam, pozitív élményekkel jöttem el. Ha kérdezve vannak és felkeltjük az érdeklődésüket, akkor nagyon motivált és befogadó közönség ez a korosztály.
Csányi Melinda: Egyértelműen pozitív élmény volt, és abszolút látom értelmét a pénzügyi edukációnak már ebben a korban is, láttam a nyitottságot a gyerekeken. Természetesen 45 perc kevés arra, hogy minden témát érintsünk, viszont felépítetten, egy több részes oktatássorozat nagyon hasznos lenne, persze gyakorlatorientáltan.
Hernádi István: Nagyon meglepett, hogy mennyire nyitottak és mennyire képben voltak, főleg a befektetésekkel pl.: részvények, kripto, számlák kapcsolatban. Abszolút pozitív “csalódás” ért, hogy már ez a korosztály is mennyire befogadó és aktívan érdeklődő a pénzügyekkel kapcsolatban. Nagyon interaktív volt az óra, felnőtteknél sem szokott ennyire interaktív lenni egy-egy oktatás.
Porpáczi Gergely: Egy jó és egy rossz tapasztalásom volt. A rossz, hogy nagyon befolyásolja az életüket a látszat. Tehát azt gondolják, hogy annak van sok pénze, aki kifele azt mutatja (új Iphone, márkás cuccok, stb...). A jó dolog, hogy tudatosak a megtakarításokban, legalábbis elvi szinten tisztában vannak azzal, hogy kell megtakarítani. Összességében nagyon jól éreztem magam, egy nagy töltődés volt számomra, hogy részt tudtam venni ezen a programon. Régóta terveztem már valami ilyesmit, és nagyon örültem, hogy végre megvalósult és részese lehettem a fiatalok pénzügyi edukációjának.