Egy „új munkahely”: tippek home office-os munkavégzéshez

|

A legfontosabb tények a home office-ról

Olvasási idő: kb. 5 perc

  • A munka nem árthat az egészségének. Ezért is fontos az otthona felszereltségének kérdése.
  • Az otthoni munkavégzésnek megvannak a maga hátrányai is, például a motiváció elvesztése.
  • Van 6 tippünk arra, hogyan motiválhatja magát bármikor home office-os munka közben.

A napsütötte erkélyről, kényelmesen a kanapéról vagy a tökéletesen felszerelt íróasztaltól - home office-ban sok helyről dolgozhatunk a lakásunkon belül. Ezáltal a munka rugalmasabbá válik, és a családok is jobban össze tudják egyeztetni a magánéletüket a munkájukkal. Itt mindent megtudhat, amit az otthoni munkavégzésről tudnia kell.

Ma már nélkülözhetetlen az otthoni munkavégzés. Az elmúlt két évben nem sok olyan ember volt, aki állandóan az irodában ült. Sok minden megváltozott, és ez kihatással van a mindennapi munkavégzésre is.

A tökéletes munkahely home office-ban

Hetente több napot otthonról dolgozik? Ez esetben rendelkeznie kell egy megfelelő helyiséggel ehhez. Ne feledje, a munkahelyi tevékenysége nem lehet káros az egészségére. Egy irodai szék, egy második monitor és az adatvédelem csak a kezdet. Akár albérletben, akár a saját házában él, mindenhol van lehetőség arra, hogy ergonomikus home office területet alakíthasson ki.

A következőket kell figyelembe vennie home office irodájának berendezésénél:

  • Használjon természetes és közvetett fényt
  • Az optimális hőmérséklet 20°C és 22°C között legyen
  • Az íróasztalnak legalább 80x120 cm-esnek kellene lennie
  • A széknek szabályozható ülésmagassággal kellene rendelkeznie...
  • ...és a lábainak 90 fokos szögben kellene állniuk
  • A karjainak körülbelül 10 cm-re kellene lenniük a billentyűzettől.
  • Az arcának 50-70 cm-re kellene lennie a képernyőtől

Home office: amit tudni érdemes

Munkaszerződés, munkajog és egyebek. Összefoglaltuk Önnek a legfontosabb témákat.

Júniustól lépnek életbe a távmunka, például az otthoni munkavégzés új szabályai. A járvány miatt elrendelt veszélyhelyzet alatt a távmunkavégzésre alkalmazott szabályok eltértek a munka törvénykönyvétől.

A veszélyhelyzet május 31-i megszűntével ugyanakkor az otthoni munkavégzést átmenetileg szabályozó rendelet is hatályát veszti, ezért szükség volt a távmunkával kapcsolatos törvények módosítására. Ezek a veszélyhelyzetet követően lépnek hatályba, és a legtöbb pontban megegyeznek az átmeneti szabályozással.

A tavaly elfogadott törvénymódosítások célja, hogy a munkahelyen kívüli munkavégzés a lehető legrugalmasabb legyen, annak részleteiről a munkáltató és a munkavállaló állapodjon meg. A rugalmas otthoni munkavégzés érdekében a munka törvénykönyve, a munkavédelmi törvény és a személyi jövedelemadóról szóló törvény is módosult, ezek a változások szintén június első napján lépnek hatályba.

Ezek közül a munka törvénykönyvének módosítása hozza a legfontosabb változást. A járvány előtti szabályozással szemben a júniustól hatályos törvénymódosításban már nincs különválasztva a távmunka és a home of­fice, a szövegben mindössze a távmunkavégzés szerepel.

Fontos, hogy a távmunkavégzést rögzíteni kell a munkaszerződésben. Ennek feltételeiről, vagyis a munkahelyen és a munkahelyen kívül töltött munkaidő arányáról, azaz a hibrid munkavégzés módjáról a munkavállaló és a munkáltató állapodik meg.

Otthoni munkavégzés, - home office az OVB-nél

Otthoni munkavégzés esetén fontos a biztosítás is

Egy csomagra vár, amikor megszólal a csengő. Sietségében megbotlik egy cipőben, ami az útban hever. Ez lehet, hogy egy út lesz az orvosi ügyeletre. Home office esetén, is nagyon jól jöhet a balesetbiztosítást is.

A kanapén végzett munka előnyei és hátrányai

Nem minden munkahely teszi lehetővé, hogy a munkavállalók otthon dolgozzanak. A termelésben például ez elképzelhetetlen - nem lehet csak úgy hazavinni a gépeket. Vannak viszont előnyei és hátrányai is annak, ha valaki otthon, a négy fal között végzi a munkáját.

Az előnyök: pozitívum, hogy a home office kevesebb költséggel jár. Megtakaríthatja az üzemanyagköltséget, az ebéd árát is a sarki étteremben. Több ideje is van, mert már nem kell ingáznia a munkahelyére. A bizalom jó, az ellenőrzés jobb: ez persze nem vonatkozik a home office-ra. Minél többet dolgozik otthonról, annál inkább bíznak Önben a felettesei és abban is, hogy jó munkát végez majd.

Számos tanulmány kimutatta, hogy a magas szintű koncentrációt igénylő feladatoknál nő a termelékenység home office-ban. Otthon nagyobb nyugalom és tér áll rendelkezésére, hogy kreatívabban és figyelmesebben dolgozhasson. Így ráadásul a családok is rugalmasabban szervezhetik meg a mindennapi életüket - még akkor is, ha a kettős teher gyakran stresszes.

Otthonról dolgozva egy laptopon a kanapéról

Felmerülhet viszont néhány probléma is: az adatvédelem és a megbízható IT-biztonság a home office alapja. Ha ez nem működik, akkor az Ön munkája nehezebbé válik. Ráadásul az irodában csak a csapatát és a vezetőjét látja majd személyesen. Ha pedig hosszú ideig nem tartózkodik az irodában, az felemésztheti a csapatszellemet. De természetesen ezen a rendszeres, informális találkozók segíthetnek. Végül pedig a szervezettségre irányuló erőfeszítései is növekedhetnek. Mindent, ami korábban az irodában szervezett meg, most home office-ban kell koordinálnia.

6 tipp, hogy miként motiválja magát home office közben

Több hét megállás nélkül otthon, társadalmi kapcsolatok nélkül - összezavarhatja az embert. A motivációja a munka során a hajtóereje, épp ezért nagyon fontos a jelenléte. Hat tippünk van az Ön számára, hogyan miként motiválhatja magát home office közben.

  1. A légkör: Teremtsen olyan környezetet, amelyben jól tud dolgozni. A fenti cikkben megtalálja a tökéletes elrendezést az otthoni munkahelyéhez.
  2. A ruhák: Igen, lehet kényelmes. De attól, hogy pizsamában kapcsolja be a laptopját, még nem lesz produktívabb. Érdemesebb inkább egy kicsit úgy tenni, mintha az irodában lenne.
  3. A munkamennyiség: Feladatok, határidők és projektek összevisszasága. Készítsen egy átfogó listát a teendőiről, és ossza fel őket blokkokra.
  4. A csapat: Mindig tartsa a kapcsolatot a csapatával. A társas érintkezés fontos, és egy találkozónak nem is kell mindig a munkáról szólnia.
  5. A szünetek: Biztosítson magának elegendő szünetet. A szervezetének szüksége van egy kis levegőre, hogy fellélegezhessen és kikapcsolhasson. Utána ismét könnyebb lesz a munka - próbálja ki!  
  6. Jutalmak: Sikerrel járt? Akkor ünnepelje meg! Kényeztesse magát egy pezsgővel, egy csokoládés brownie-val vagy mindkettővel jutalomként. Így másnap is motiváltan folytathatja a munkát.

Olvassa el:

Derűre ború: közeleg a viharszezon

| OVB Vermögensberatung Kft.

Derűre ború: közeleg a viharszezon

Megérkezett a várva várt tavasz, de a jó idő mellett – ahogy mostanában is tapasztalhattuk – a hirtelen érkező heves viharokra, felhőszakadásokra is fel kell készülnünk, hiszen nyakunkon a viharszezon. A napsütéses időszakokat kihasználva ellenőrizzük le, hogy a téli mínuszok nem okoztak-e kárt az ingatlanban, nem sérült-e a tetőszerkezet vagy néhány cserép – tanácsolja az OVB Magyarország.

| OVB Vermögensberatung Kft.

Év végén több a lakástűz

Adventi időszakban kétszer annyi a lakástűz, mint az év más időszakaiban: az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tavalyi adatai szerint ősszel és télen átlagosan negyvenöt percenként gyullad ki egy lakás, naponta két-három válik lakhatatlanná a tűz miatt, és kétnaponta meghal valaki lakástűzben. Az év végi ünnepek során legtöbbször a karácsonyfán elhelyezett csillagszórók, a rossz minőségű égősorok és az adventi koszorúk okoznak tüzet.